Si hagués de definir la paraula home-orquestra molt probablement m’inspiraria en la figura de Georges Méliès (1861-1931), un parisenc de meitats del segle XIX que, tot i poder aspirar a una vida tranquil·la i de ‘grandeur’ com a empresari d’una potent indústria de calçats de luxe (el seu pare havia obert el camí) va decidir complicar-se la vida i reclamar la part de l’herència que li pertocava per endinsar-se en el món del teatre, la imatge i el cinema, aquest últim llavors encara per descobrir. I és en aquest camp de les arts on el personatge va fer tots els papers de l’auca. En Méliès va ser dibuixant, mag, director de teatre, actor, decorador, modista, tècnic i també productor, realitzador i distribuïdor de més de 500 pel·lícules, totes elles artesanals, totes seves, entre 1896 i 1912.
El CaixaFòrum Tarragona li ret ara un homenatge i acull, fins al 10 de gener, l’exposició “Georges Méliès, la màgia del cinema”, una mostra imprescindible per entendre la grandesa d’aquest home i el seu paper indiscutible com un dels pares de la cinematografia. I és que en Méliès és considerat amb tota justícia un dels precursors del cinema i dels efectes especials. L’Anna Catà, d’Auriga Serveis Culturals, us podrà fer la millor visita guiada de la mostra.
Amb els diners de la part de l’herència que li pertocava –els seus germans es van quedar amb l’empresa de sabates de luxe–, en Georges va comprar un teatre des del qual va començar a convertir els seus somnis en realitat. Ombres xineses, llanternes màgiques, caixes òptiques (el que equivaldrien als diorames d’avui dia) aportant la perspectiva i tots els invents previs al reproductor que acabaria donant vida al cinema. Coetani i veí dels germans Lumière (Louis i Auguste), a qui s’atribueix el descobriment del setè art, en Georges Méliès tindria en el seva aposta artesanal l’èxit inicial de l’empresa…i també el seu declivi, en benefici de les grans indústries.
L’exposició del CaixaFòrum, que és gratuïta, permet endinsar-nos en el Méliès que va regnar, com el rei Sol, el món del gènere fantàstic i del trucatge cinematogràfic, amb tècniques que, per bé que perfeccionades avui, encara són presents en moltes de les pel·lícules de ficció contemporànies, com els films d’en Harry Potter. Georges Méliès, va fer somiar una generació que encara no les tenia totes en aquest món del setè art i que no dubtava en marxar pitant del teatre davant de segons quins efectes. El cineasta francès s’ajudava d’efectes especials com l’il·lusionisme, la pirotècnia, els efectes òptics, desplegables horitzontals i verticals, aturades de càmera, petites descarregues elèctriques, foses encadenades, sobreimpressions… Era una avançat a la seva època.
L’homenatge que es ret a Méliès en aquesta recomanadíssima mostra del CaixaFòrum Tarragona permet veure els inicis del cineasta francès, la seva època daurada, amb projectes que després serien plagiats als Estats Units, i el seu declivi. Pel·lícules, maquetes –com la de l’estudi del cinema que va aixecar–, vestits, decorats, personatges, invents, objectes personals…l’exposició és un recorregut per l’univers Méliès.
Quant al final, aquest no deixa de ser també de pel·lícula. Després de rebutjar el negoci familiar per aventurar-se en un món desconegut, els plagis, els canvis de tendència i, sobretot, la industrialització del sector van fer que acabés els seus dies arruïnat. Així, penjat pels deutes, va decidir vendre els estudis i el fons cinematogràfic a un recuperador de pel·lícules que eren reutilitzades per fabricar joguines…i sabates. El que dèiem, una final de pel·lícula. De pel·lícula trista.
CaixaForum Tarragona: Carrer Cristòfor Colom, 2 (al costat de la Font del Centenari), 43001 Tarragona.
Horari:
De dilluns a divendres, de 9.00 a 21.00 h.
Dissabtes, diumenges i festius, d’11.00 a 14.00 h i de 16.00 a 21.00 h
Entrada gratuïta
Visites comentades per al públic general:
Català, els dissabtes a les 19h
Castellà, els diumenges a les 19h.
Visites per a grups:
Horari a convenir. Cal concertar dia i hora al 977 249 871
Preu per grup 60€ (màxim 25 persones)
Text i fotografies: Ivan Rodon (@irodon a Twitter)